سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ


پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 19
  • بازدید دیروز: 13
  • کل بازدیدها: 303773



*پرواز انتظار*




 

حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام داراى بیست و هفت اولاد از دختر و پسر بودند که اسامى آنان از قرار ذیل است:

حسن، حسین، زینب کبرى، و زینب صغرى مکناة بام کلثوم علیهم السلام مادر اینان حضرت فاطمه علیها السّلام بودند، محمّد مکنى به ابو القاسم که مادرش خوله دختر جعفر بن قیس از طائفه حنفیه بود.

عباس، جعفر، عثمان، و عبد اللَّه که باتفاق برادرشان حضرت سید الشهداء در کربلا بشهادت رسیدند و مادر اینان ام البنین دختر حزام بن خالد بن دارم بود، و عباس را ابو قربه میگفتند به جهت اینکه وى براى برادرش امام حسین علیه السّلام آب حمل مى کرد و لذا به آن جناب سقاء هم گفته میشد، حضرت عباس علیه السّلام در هنگام شهادت سى و چهار سال از عمر شریفش میگذشت و داراى فضائل و مناقبى نیز بودند، عبد اللَّه در حالى که بیست و پنج سال از عمرش میگذشت بشهادت رسید، و جعفر در سن نوزده سالگى شهید شد.

عمر و رقیة، مادر این دو ام حبیب دختر ربیعه بود و این توأما متولد شدند.

محمّد اصغر مکنى به ابو بکر، و عبید اللَّه که در کربلا شهید شدند و مادرشان لیلى دختر مسعود از بنى دارم بود.                       

یحیى که مادرش اسماء بنت عمیس بود و این در کودکى قبل از شهادت پدرش از دنیا رفت.  رملة که مادرش ام سعید دختر عروة بن مسعود ثقفى بود.

نفیسه، ام کلثوم صغرى، و زینب صغرى، رقیه صغرى، ام هانى، ام الکرام، جمانه مکنى به ام جعفر، امامة، ام سلمه، میمونه، خدیجه، و فاطمه مادرهاى اینان همگان کنیزانى بودند که حضرت امیر علیه السّلام آنان را خریدارى کرده بودند.

در روایات شیعه وارد شده است که حضرت فاطمه علیها السّلام پس از وفات پدر بزرگوارش کودکى را سقط کرد که حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله او را محسن نام گذاشته بودند؛ بنا بر این اولاد حضرت امیر علیه السّلام بیست و هشت نفر خواهند بود.

أعقاب علی علیه السّلام فقط از پنج تن از اولاد او هستند که عبارت از حسنین علیهما السّلام و محمّد و عباس و عمر باشند- و از سایر فرزندان پسر امیر المؤمنین اعقابى نمانده است، زیرا عده‏اى از آنان قبل از ازدواج از دنیا رفتند.

زینب کبرى دختر فاطمه را عبد اللَّه بن جعفر بن ابى طالب تزویج کرد و از وى علی، جعفر، عون اکبر، و ام کلثوم متولد شدند، و حضرت زینب از مادرش فاطمه علیها السّلام حدیث نقل میکند.

ام کلثوم را عمر بن خطاب تزویج کرد، علماى شیعه گویند: حضرت امیر علیه السّلام با ازدواج ام کلثوم به عمر راضى نبود و از این موضوع امتناع شدیدى داشت، و لیکن پس از مدتى ناچار از روى ضرورت اختیار او را به عمویش عباس واگذار کرد و او ام کلثوم را بعمر تزویج نمود.

رقیه دختر حضرت امیر با پسر عمویش مسلم بن عقیل تزویج کرد و از وى متولد شدند: عبد اللَّه و علی و محمّد که در کربلا شهید شدند.

زینب صغرى نیز با پسر عمویش محمّد بن عقیل ازدواج نمود و از وى عبد اللَّه متولد شد که از وى فرزندانى به جاى ماندند.

ام هانى هم با پسر عموى دیگرش عبد اللَّه اکبر فرزند عقیل ازدواج کرد و از وى فرزندى بنام محمّد آورد که در کربلا شهید شد، و کودک دیگرى نیز بنام عبد الرحمن از          

این بانو متولد شد. میمونه با پسر عمویش اکبر بن عقیل ازدواج کرد و از وى کودکى بنام عقیل متولد شد.

نفیسه نیز با پسر عمویش عبد اللَّه اکبر ازدواج نمود و از وى ام عقیل متولد گردید.

خدیجه با عبد الرحمن بن عقیل ازدواج کرد و از وى سعید و عقیل متولد شدند فاطمه با محمّد بن ابى سعید بن عقیل ازدواج کرد و از وى حمیده متولد گردید.امامه با صلت بن عبد اللَّه بن نوفل بن حارث بن عبد المطلب ازدواج کرد و از وى نقیه متولد شد، و این بانو در منزل صلت از دنیا رفت.




موضوع مطلب :


یکشنبه 90 مرداد 30 :: 5:31 عصر :: نویسنده : *پرواز انتظار*

.::بزرگترین مرجع کد آهنگ::. .::دریافت کد موزیک::.