سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ


پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 14
  • بازدید دیروز: 39
  • کل بازدیدها: 303865



*پرواز انتظار*




 علل الشرائع ـ به نقل از عبد اللّه بن فضل هاشمى ـ : به امام صادق علیه السلام گفتم : اى پسر پیامبر خدا ! چه طور روز عاشورا، روز ماتم و اندوه و بى تابى و گریه شد ؛ ولى روز رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله و روز درگذشت فاطمه علیهاالسلام و روز شهادت امیر مؤمنان علیه السلام و روز کشته شدن امام حسن علیه السلام با زهر ، چنین نشد؟
فرمود: «روز [شهادت] حسین علیه السلام ، مصیبتى بزرگ تر از دیگر روزها دارد. این ، از آن روست که اصحاب کسا ـ که گرامى ترینِ مردمان در پیشگاه خداى متعال اند ـ، پنج تن بودند . وقتى پیامبر صلى الله علیه و آله از میان آنان رفت، امیر مؤمنان، فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بودند و آنها براى مردم ، مایه تسلیت و دل خوشى بودند . نیز هنگامى که فاطمه علیهاالسلامدر گذشت، دلدارى و تسلّىِ مردم ، با امیر مؤمنان و حسن و حسین علیهم السلام بود . همچنین زمانى که امیر مؤمنان علیه السلام در گذشت، مردم با حسن علیه السلام و حسین علیه السلام ، آرامش و تسکین مى یافتند . نیز وقتى حسن علیه السلام در گذشت، حسین علیه السلام براى مردم، مایه دلدارى و تسلّى بود ؛ ولى زمانى که حسین علیه السلام کشته شد، هیچ کس از اصحاب کسا باقى نبود که مردم ، با او دلدارى و تسکین پیدا کنند.
بنا بر این، رفتن حسین علیه السلام ، به مثابه رفتن همه آنها بود، همان گونه که بودن ایشان ، به مثابه بودن همه آنها بود. به این جهت ، روز کشته شدن حسین علیه السلام ، بزرگ ترین مصیبت بود».
به امام علیه السلام گفتم : اى پسر پیامبر خدا ! چرا على بن الحسین (امام زین العابدین) علیه السلام همچون پدرانش که براى مردم ، مایه دلدارى و تسلّى بودند، مایه دلدارى و تسلّى نبود؟
امام علیه السلام فرمود: «آرى ؛ على بن الحسین علیه السلام ، سَرور عبادت پیشگان، و پیشوا و حجّت خدا بر خلق پس از پدرانش بود ؛ ولى پیامبر صلى الله علیه و آله را ندیده بود و از ایشان، چیزى نشنیده بود و علم و میراثش به واسطه پدرش و جدّش از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بود، در حالى که امیر مؤمنان، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام در موقعیت هاى گوناگون با پیامبر صلى الله علیه و آله دیده شده بودند و هر گاه مردم به یکى از آنها نظر مى کردند ، به یاد موقعیت او با پیامبر صلى الله علیه و آله مى افتادند و به یاد گفته پیامبر خدا با او و آنچه در باره او فرموده بود ، مى افتادند .
وقتى همه آنان در گذشتند، مردم ، دیدارِ گرامیان در پیشگاه خدا را از دست دادند و از دست دادن هر یک از آنان، به منزله از دست دادن همه آنها نبود، بجز از دست دادن حسین علیه السلام ؛ زیرا وى ، آخرین نفرِ آنان بود . از این رو، روز [کشته شدن] او، بزرگ ترین روز ماتم شد» .
گفتم : اى پسر پیامبر خدا ! پس چگونه عامّه مردم ، روز عاشورا را روز برکت دانستند؟
ایشان گریست و فرمود: «وقتى حسین علیه السلام کشته شد، مردم شام، با جعل اخبار، به یزید ، تقرّب جستند و براى آن از اموال عمومى، جایزه دریافت نمودند و از جمله چیزهایى که برایش جعل کردند ، [فضائل] روز عاشورا بود که آن را روزى مبارک معرّفى کردند تا مردم در آن ، به جاى زارى و گریه و ماتم و اندوه، شادى و خوش حالى و خجستگى و آمادگى نشاط داشته باشند. خداوند ، میان آنان و ما داورى کند!» .

 




موضوع مطلب :


دوشنبه 90 دی 5 :: 11:7 صبح :: نویسنده : *پرواز انتظار*

 











مدرّس اصفهانى (بیدآبادى)(م 1346 ق)
چون بهر شاه تشنه جگر ، یاورى نماند
عبّاس و قاسمى و على اکبرى نماند
    از کید و کین اختر بى مهر ـ اى سپهر ـ
از بهر یاوریش، نکواخترى نماند
اِلّا نشان ناوک اعدا ، تنى نگشت
اِلّا براى زیب سِنان ها ، سرى نماند
    سیراب ، تشنه اى بجز از ناوکى نگشت
آواى حنجرى بجز از خنجرى نماند
سلطان دین ، برابر دشمن به روزِ رزم
بهرش رکابگیر، بجز خواهرى نماند
    از بهر حفظ پیکر خود ، کهنه جامه خواست
واخر ز سُمّ اسب خَسان ، پیکرى نماند
مى خواست ناصرى و جز اصغر ، کسى نداشت
آخر ز ضرب تیر جفا ، اصغرى نماند
    این داغ سوزدم که پس از قتل شاه دین
از خیمه گاه ، جز تلِ خاکسترى نماند
این غیرتم کُشد که ز اهل حریم شاه
اِلّا اسیر آل دَغا ، دخترى نماند
    از جور چرخ و کینه اختر ، جفاى دهر
بر اختران برج حیا ، زیورى نماند
پس با تن شریفِ برادر ، خطاب کرد
وز آه آتشین ، دل عالم، کباب کرد.
   




موضوع مطلب :


یکشنبه 90 دی 4 :: 6:42 عصر :: نویسنده : *پرواز انتظار*

     «اتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ»

آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را فراموش مى‏کنید، در حالى که شماکتاب (آسمانى) را مى‏خوانید؟ پس آیا تعقل نمى‏کنید؟
این آیه یهودیان را توبیخ مى‏کند که چرا مردم را به کارهاى خوب فرمان مى‏دهند و خود از انجام آن سرباز مى‏زنند و بطور غیر مستقیم، مسلمانان را از چنین حالت زشتى باز مى‏دارد.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: شب معراج مردانى را دیدم که مرتب لبهایشان را با قیچى آتشین مى‏بریدند و دوباره التیام مى‏یافت. از جبرئیل پرسیدم: اینها کیانند؟
پاسخ داد: اینان سخنرانان امّت تو هستند که مردم را به نیکى امر مى‏کردند و خویشتن را فراموش مى‏نمودند و حال آنکه کتاب (قرآن) را تلاوت مى‏کردند
( معارف‏قرآن(ج‏1)کد4/211 )  




موضوع مطلب :


شنبه 90 دی 3 :: 11:23 صبح :: نویسنده : *پرواز انتظار*
< 1 2

.::بزرگترین مرجع کد آهنگ::. .::دریافت کد موزیک::.